Felújítás és „papírozás” – 5 dolog, amiről ejtsünk szót a szerződésben!

Ahogyan azt már egy korábbi bejegyzésben írtam, mindenképpen javaslom, hogy a vállalkozási szerződésünket foglaljuk írásba, ez mind a megrendelő, mind pedig a vállalkozó érdekét szolgálja. Hogy miért fontos, és mire érdemes még figyelni, itt olvasható.

De mit is érdemes írásba foglalni?

Alapvetően mindent, amit a felek fontosnak, lényegesnek tartanak (sőt akár a kevésbé lényegesnek tűnő dolgokat is). Az alábbiakban egy kis segítséget, néhány támpontot szeretnék adni azzal kapcsolatban, mik is lehetnek azok a dolgok, amikről érdemes szót ejteni a szerződésben, amik szinte mindig nagyon fontosak.

1. A munkálatok pontos meghatározása:

Minél részletesebben írjuk le, milyen munkákat kell a vállalkozónak elvégezni. Ezt sokszor maga az ajánlat is tartalmazza, akár részösszegekkel együtt, ez esetben az ajánlat a szerződésünk mellékletét is képezheti.

2. Vállalkozói díj, költségek:

Határozzuk meg, hogy a megjelölt munkálatok elvégzése mennyibe kerül, sőt, lehetőség szerint az egyes munkarészek díját is. (Ahogy az előző pontban írtam, ezt sokszor maga az ajánlat is tartalmazza, ez esetben az ajánlat a szerződésünk mellékletét is képezheti.) Ezen túl érdemes meghatározni azt is, hogy milyen anyagokra lesz szükség, várhatóan milyen mennyiség szükséges, azt ki szerzi be és hogyan történik az elszámolása. Ez mindkét fél oldaláról nagyon hasznos. A megrendelőnek nem kell újabb és újabb nem tervezett költségekkel számolni, a vállalkozó pedig módosítás vagy többletmunka esetén jelezheti a megrendelő részére, hogy külön díj ellenében végzi azt el, mivel a szerződésük tartalmazta, hogy adott vállalkozói díj adott munkák elvégzését takarja.

3. A munkára vonatkozó határidők:

Rögzítsük, hogy mikor kell elkezdeni, de főként, hogy mikor kell befejezni a vállalkozónak a munkát. Akár az egyes részfeladatok elvégzéséhez is megadhatunk határidőket. Egyrészről fontos a megrendelőnek, hiszen ezzel tudja igazolni a megállapodott időpontot, ha a vállalkozó késedelembe esik. Ugyanakkor a vállalkozó is tudja mihez tartani magát, ha a megrendelő esetleg a kelleténél jobban sürgetné.

4. Fizetési határidők:

Rögzítsük, hogy a megrendelőnek mikor, mennyit kell fizetni. Ez teljes mértékben a felek megállapodásán múlik. A fizetés történhet egy összegben, a munka elvégzésekor, részletekben, az egyes munkarészek elkészültekor, vagy a felek megállapodása alapján akár előre is (bár ez utóbbit alapvetően nem javaslom).

5. Nem teljesítés, vagy nem megfelelő teljesítés esetére megállapított jogkövetkezmények:

Szintén mindkét fél érdekét szolgálja. Állapodjunk meg abban, mi történik, ha a vállalkozó nem teljesít megfelelően, (pl. ha nem kezdődik meg vagy nem fejeződik be határidőben a munka, nem megfelelő a minőség), illetve abban is, ha a megrendelő nem teljesít megfelelően (pl. késedelembe esik a fizetéssel). Ilyen esetekben több lehetőség áll rendelkezésre a kötbér kikötésétől egészen a szerződés felmondásáig vagy az attól történő elállásig.

A fentieket tehát érdemes figyelembe venni, érdemes rögzíteni, de nyugodtan beleírhatunk egyéb, bármelyik fél számára lényeges elemet.

A jelen cikkben szereplő tartalom nem minősül jogi tanácsadásnak és nem hoz létre megbízási szerződést. Minden ügy más és más, így minden esetben szükséges az ügy egyedi, részletes ismerete a személyre szabott megoldás megtalálásához. Kérdés esetén keressen bizalommal www.drrusin.hu weboldalon található elérhetőségeken!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük