Egy ingatlan felújítása alapvetően mindenkinek jó. A megrendelő örül, hogy szép lesz, jó lesz, a vállalkozó pedig örül, hogy munka van. Mindenki nyer. Jó esetben.
Sajnos azonban vannak olyan esetek, amikor nem megy minden simán. A vállalkozó csúszik, a munka nem lesz megfelelő vagy épp a megrendelő nem hajlandó fizetni. Bár előre nem tervezhetünk meg mindent, azonban sokat tehetünk azért, hogy a másik felet szerződésszerű teljesítésre ösztönözzük, illetve azért is, hogy ha már gond van, akkor a lehető legjobb esélyünk legyen a baj orvoslására.
Nézzük, mit tehetünk azért, hogy lehető legnagyobb biztonságban legyünk?
1. Megbeszéltük, úgy lesz, jó lesz?
Hát… sajnos nem mindig. Ezért nagyon lényeges, hogy mindent „papírozzunk”!
Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy sokszor még nagyobb felújítási munkálatok esetén sem foglalkoznak a felek azzal, hogy szerződésüket írásba foglalják. Pedig szerződés ebben az esetben is van, mégpedig vállalkozási szerződés, csak éppen szóban jön létre, nem pedig írásban. A szóbeli szerződés is szerződés, érvényes is (a vállalkozási szerződést fő szabály szerint nem kell írásba foglalni, bár vannak kivételek, de arra most nem térnék ki), azonban borzasztóan nehéz a tartalmát bizonyítani, ha éppen arra lenne szükség – és sajnos sokszor szükség lenne rá.
Gondoljunk csak bele, hogy probléma esetén egy esetleges bírósági eljárásban hogyan fogjuk az igazunkat bizonyítani? Amennyiben nincs írásbeli szerződésünk, ami tartalmazza a határidőt, hogyan fogjuk bizonyítani, hogy csúszott a vállalkozó? Hogyan bizonyítjuk, hogy egyáltalán mire szerződtünk? Tartalmazta például a festést vagy az új lámpák felszerelését? Hogyan bizonyítható, hogy a felek milyen díjban állapodtak meg vagy abból mennyi lett kifizetve? Ilyen esetben – papírok nélkül – sokszor állítás és tagadás áll egymással szemben, és ha nem sikerül peren kívül megállapodni, akkor bíróság előtt ezen jogviták – pont a nehézkes bizonyítás miatt – igencsak kérdéses kimenetelűek és mindkét fél részére kockázatot jelentenek. Ha van írásos bizonyítékunk, akkor igazolni tudjuk, hogy miben állapodtunk meg, le van írva, ott van feketén-fehéren.
Nagyon fontos tehát, hogy „papírozzunk”! Az ideális eset, ha van egy jól megírt szerződésünk, ami kitér szinte minden részletre és eshetőségre. Ilyet azért általában ügyvéd tud készíteni, érdemes tehát szakértőre bízni a dolgot, ha szeretnénk minél inkább biztosra menni. Ha ezt drágának vagy felesleges költségnek gondoljuk, gondoljunk bele abba is, mennyit költünk egy felújításra, és mennyi pénzt veszíthetünk.
Ugyanakkor, ahogy fent is írtam, sajnos ez nem divat, a felek sokszor nem vesznek igénybe szakértő segítséget. Amennyiben ügyvédhez nem is megyünk el, javaslom, hogy legalább a legfontosabb részleteket rögzítsük, még az is több, mint a semmi. Arról, hogy mire is érdemes kitérni, külön bejegyzésben adok egy kis segítséget.
A papírozáson túl azonban van még 1-2 fontos dolog, lássuk ezeket is!
2. Egy kis kutakodás
Többször is írtam már arról, milyen fontos, hogy megnézzük, kivel szerződünk. Egy cégnek például egész alaposan utána tudunk nézni, erről már írtam a cégkivonatról és a Cégközlönyről szóló bejegyzésekben is, sőt, érdemes lehet akár az adóskövetésről szóló bejegyzést is elolvasni. Bár nem jogi területet érint, de érdemes lehet referenciát is kérni.
3. Átvételi elismervények
Készpénz átadás esetén kiemelten fontos, de ugyanígy érdemes lehet például adott építőanyagok átvételéről is elismervényt adni, kérni. Ugyanakkor átutalás esetén is érdemes a közlemény rovatban feltüntetni, hogy pontosan mire is utaljuk át az adott összeget. Ezek mind segíthetnek, ha probléma adódik, hiszen – ahogy fent is írtam – segítenek igazolni az állításunkat a másik fél tagadása esetén.
Nem túlzás ez?
Nem. Amennyire lehet, legyünk jogtudatosok, védjük magunkat! Ha minden renden van, akkor valóban nincs szükségünk ezekre, hiszen mindenki elégedett. Azonban, ha mindig mindenki elégedett lenne, akkor nem lennének száz- vagy ezerszámra ilyen jogviták bíróságok előtt. Inkább tegyünk több mindent, inkább fáradjunk kicsit többet, inkább legyen kicsit több „macera”, mint hogy később megbánjuk, hogy nem voltunk elég körültekintőek.
Problémamentes felújítást kívánok!
A jelen cikkben szereplő tartalom nem minősül jogi tanácsadásnak és nem hoz létre megbízási szerződést. Minden ügy más és más, így minden esetben szükséges az ügy egyedi, részletes ismerete a személyre szabott megoldás megtalálásához. Kérdés esetén keressen bizalommal www.drrusin.hu weboldalon található elérhetőségeken!