Amikor az ember felújításba vágja a fejszéjét, általában vegyes érzelmekkel kezd bele. Egyrészről alig várja, hogy elkészüljön, hogy szép legyen, tervez, nézelődik, ötletel. Másrészről ugyanakkor aggódik, hogy sikerül-e megfelelő szakembert találni, minden rendben lesz-e, minden megfelelően sikerül-e.
Sajnos a felújításokkal kapcsolatban sok „horrorsztorit” hallottam és tapasztaltam már, mind megrendelői, mind pedig vállalkozói oldalról, ebben a bejegyzésben azonban a megrendelői kockázatokra szeretném felhívni a figyelmet.
Egy korábbi bejegyzésben szót ejtettem arról, hogy mennyire fontos a papírozás, a szerződés írásba foglalása. Most néhány gyakorlati példát szeretnék felhozni annak érdekében, hogy lássuk, miért is olyan fontos ez.
A vállalkozó, aki eltűnik
Itt két esetet is megemlítenék. Az egyik, amikor egyszerűen csak eltűnik a munka megkezdése előtt vagy közben, a másik, amikor a megrendelő pénzével tűnik el.
Nézzük azt az esetet, ha a vállalkozó elkezdi a munkát, de eltűnik. Vegyük példaként egy fürdőszoba teljes felújítását. A vállalkozó megérkezik, szétbontja a fürdőszobánkat, mi pedig örülünk, hogy elkezdődött a munka, milyen szépen haladt 1-2 nap alatt. Ezután még eljön 1-2 alkalommal, csinálgat valamit, de egyre kevésbé tudjuk elérni, végül pedig teljesen eltűnik, mi pedig ott állunk hetekig fürdőszoba nélkül és még szakembert is keresnünk kell, aki hajlandó a munkát befejezni. Jó esetben még nem adtunk pénzt a köddé vált vállalkozónknak, de mégiscsak kárunk keletkezett, viszont hogyan bizonyítjuk? Ilyen esetben, ha van egy jó szerződésünk, amiben kikötöttünk egy meghiúsulási vagy egy késedelmi kötbért, máris a kezünkben van egy konkrét összeg, aminek a megfizetését kérhetjük a vállalkozótól, sőt, bíróság előtt is kényelmesebb helyzetben leszünk, hiszen egyértelműen bizonyítani tudjuk a szerződéses feltételeket, a késedelmet, a teljesítés elmaradását, a kötbér összegét. Megkönnyítettük a dolgunkat.
Nézzük a pénzünkkel lelépő vállalkozó esetét. Ez talán a legkellemetlenebb és legdühítőbb dolog. Ennek az esetnek sokszor büntetőjogi vonatkozása is lehet, nézzük azonban a polgári jogi oldalát. Ha nem írtunk le semmit, még egy átvételi elismervényünk sincsen, hogyan bizonyítjuk, hogy a vállalkozó átvett tőlünk pénzt, vagy azt, hogy egyáltalán létrejött közöttünk szerződés? Ha azonban van szerződésünk és van átvételi elismervényünk, akkor a bizonyítás jóval könnyebben fog menni, és sokkal nagyobb esélyünk van visszakapni a pénzünket, sőt, akár további káraink megtérítését kérni.
A vállalkozó, aki csúszik
Vegyük a korábbi példát a fürdőszoba fejújítással, azzal a különbséggel, hogy a vállalkozó nem tűnik el fürdőszobánk szétbontása után, halad is a munkákkal, csak nagyon lassan. A munka megkezdése előtt azt ígérte, maximum két hét alatt elkészül, azonban a munka megkezdése után napokig nem jön, kifogásokat keres, aztán jön, megint halad egy kicsit, de már rég kicsúszott a két hétből, már négy hete dolgozik, de még mindig nincs kész. Végül hat hét után nagy nehezen befejezi a munkát. Ha van egy jó szerződésünk, amiben pl. napi 10.000,- Ft-os késedelmi kötbért kötöttünk ki, a 28 napos csúszással 280.000,- Ft-ot követelhetünk tőle a késedelem miatt, akár keletkezett konkrét kárunk, akár nem. (Ha ennél magasabb összegű kárunk keletkezett, azt is követelhetjük, annyi, hogy azt az összeget már bizonyítanunk kell. Ugyanakkor legalább csak az összeget kell bizonyítani, nem pedig azt, hogy létrejött-e egyáltalán szerződés, vagy hogy milyen határidőben állapodtunk meg.) Gondoljunk csak bele, ha nincs írásba foglalva, hogy mikorra vállalta a szakemberünk befejezni a munkát, és ő azt állítja, hogy hat hétben állapodtunk meg, hogyan fogjuk bizonyítani, hogy nem így volt? Nem lehetetlen, de biztosan nagyon nehéz lesz.
A vállalkozó, aki hanyag
Nézzük ismét a fürdőszoba felújítás esetét. Megbeszéltük, hogy teljes felújítás, jött is, be is fejezte időben, de a festés már elmaradt, a lámpákat már nem szerelte be vagy nem takarított össze a munka végeztével. Apró dolgok, de dühítőek, ráadásul, ha nem tudjuk rávenni, hogy befejezze, más szakembert kell találnunk, akinek ismét fizetni kell. Ha van egy jó szerződésünk, és ezeknek a részmunkáknak az ellenértékét tartalmazta, akkor könnyen bizonyíthatjuk, hogy ezeket nem végezte el, ezért ezekért nem jár részére vállalkozói díj. Ezt az összeget tehát visszatarthatjuk, ha pedig már kifizettük, visszakövetelhetjük. Ha nincs szerződésünk, hogyan bizonyítjuk, hogy a vállalkozói díjban márpedig benne volt a festés, az új lámpák beszerelése vagy a takarítás? Szintén nagyon nehezen.
A hanyag vállalkozó másik esete, aki elvégezte a munkát, de nem jól. A fürdőszoba felújításánál maradva: a fuga kiesik, a csempét a megrendelés ellenére nem kötésben rakta fel, a víz nem folyik le rendesen, a megbeszéltek ellenére a legrosszabb minőségű anyagot használta fel stb. Ez az úgynevezett hibás teljesítés talán legtipikusabb esete. Itt is megvannak a jogszabály által meghatározott lehetőségek, itt azonban csak azt említeném meg, hogy ebben az esetben is rengeteget segíthet egy részletesen írásba foglalt szerződés, hiszen bizonyítja, hogy miben állapodtunk meg, szemben a később létrejött eredménnyel.
A fenti esetekben – papírok nélkül – sokszor állítás és tagadás áll egymással szemben, és ha nem sikerül peren kívül megállapodni, akkor bíróság előtt ezen jogviták – pont a nehézkes bizonyítás miatt – igencsak kérdéses kimenetelűek és mindkét fél részére kockázatot jelentenek.
Ha van írásos bizonyítékunk, akkor igazolni tudjuk, hogy miben állapodtunk meg, le van írva, ott van feketén-fehéren.
Tisztában vagyok vele, hogy a gyakorlatban sokszor nem megvalósítható, hogy tökéletes szerződéssel vértezzük fel magunkat az ilyen esetekre. Ugyanakkor amennyire lehet, törekedjünk arra, hogy bebiztosítsuk magunkat, legalább a legfontosabb dolgokat írjuk le, amivel kapcsolatban ebben a bejegyzésben igyekszem segítséget nyújtani.
A fentieken túl gondoljunk bele, hogy ha van egy írásba foglalt szerződésünk, például egy késedelmi kötbérrel megfűszerezve, az már önmagában javíthat a vállalkozó munkához való hozzáállásán is.
Problémamentes felújítást kívánok!
A jelen bejegyzésben szereplő tartalom nem minősül jogi tanácsadásnak és nem hoz létre megbízási szerződést. Minden ügy más és más, így minden esetben szükséges az ügy egyedi, részletes ismerete a személyre szabott megoldás megtalálásához. Kérdés esetén keressen bizalommal www.drrusin.hu weboldalon található elérhetőségeken!