Felújítás – bajos megrendelők a gyakorlatban

Egy korábbi bejegyzésben szót ejtettem arról, hogy mennyire fontos a papírozás, a szerződés írásba foglalása, és írtam arról is, hogy megrendelőként milyen problémás vállalkozókkal találkozhatunk. Most megvizsgálom a másik oldalt is, hiszen a vállalkozók élete sem fenékig tejfel, bizony ők is találkoznak problémás megrendelőkkel, éppen ezért részükről is igencsak fontos a papírozás. Most néhány gyakorlati példát szeretnék felhozni annak érdekében, hogy lássuk, miért is van ennek jelentősége vállalkozói oldalról.

A megrendelő, aki nem fizet

Ezt talán nem is igen kell magyarázni. A vállalkozó elvégzi a munkát, aztán futnia kell a pénze után, mert a megrendelő nem hajlandó vagy nem tud fizetni. Persze sok vállalkozó előre kéri el a munkadíjat vagy annak egy részét, de ez nem minden esetben kivitelezhető.

A munkadíjról sokszor csak szóbeli megállapodás születik, ezért vállalkozóként – ha a megrendelő nem akar vagy nem annyit akar fizetni és ezért kénytelen a vállalkozó bíróság előtt érvényesíteni a munkadíját – igencsak nehéz lesz bizonyítani, hogy milyen díjban állapodott meg a megrendelővel.

A megrendelő, aki variál

Feltételezem, hogy ezzel az esettel is gyakran találkoznak a vállalkozók: inkább sötétebb legyen kicsit a fal, inkább legyen mégis 20 centivel szélesebb a konyhaszekrény, inkább legyen plafonig csempézve a fürdőszoba stb. Ezek jogi kifejezéssel élve a tipikus pótmunka esetei, amikor a megrendelő a plusz elvárásokért plusz munkadíjat kell, hogy fizessen. Azonban amennyiben ezt nem szeretné, máris kialakult a jogvita, hiszen a megrendelő szerint a vállalkozó nem rendesen csinálja meg a munkát, a vállalkozó viszont nem szeretne pluszban, ingyen dolgozni.

Ilyen esetben is rengeteget segíthet egy megfelelően, részletesen írásba foglalt szerződés, amiből látszik, hogy milyen munka elvégzésére vállalkozott a vállalkozó, és azért a munkáért mennyit fizet a megrendelő. Ha van egy ilyen szerződés a vállalkozó kezében, az már önmagában is nagyobb eséllyel veszi el a megrendelő kedvét a variálásról, vagy nagyobb eséllyel látja be, hogy bizony a plusz munkáért plusz pénzt kell fizetni. Arról nem is beszélve, hogy ha bíróságra kerülne az ügy, egy megfelelően megírt szerződés megkönnyíti a bizonyítást.

A megrendelő, aki sosem elégedett

Itt természetesen arról az esetről van szó, amikor a munka szépen, megfelelően el van végezve, de a megrendelőnek nem tetszik, szerinte így vagy úgy kellett volna inkább csinálni vagy szerinte még ez vagy az a munka is beletartozott volna a vállalkozói díjba. Ilyen esetben előfordulhat, hogy a megrendelő hibás teljesítésre hivatkozva visszatartja a vállalkozói díjat vagy annak egy részét, jogosulatlanul. Ha azonban a vállalkozási szerződésben megfelelően meghatározásra került a munka pontos leírása, a felhasznált anyagok minősége, fajtája stb., akkor a vállalkozó egy esetleges peres eljárásban sokkal könnyebben tudja bizonyítani az igazát, és könnyebben juthat hozzá az esetleg ki nem fizetett munkadíjhoz. Az az eset is előfordulhat ebben a körben, hogy a megrendelő – bár kifizeti a munkadíjat – hibás teljesítás jogcímén kijavítást, árleszállítást stb. kér, ilyen esetben a vállalkozó könnyebben mentesülhet a felelősség alól, ha mindent megfelelően elvégzett.

A fenti esetekben – papírok nélkül – sokszor állítás és tagadás áll egymással szemben, és ha nem sikerül peren kívül megállapodni, akkor bíróság előtt ezen jogviták – pont a nehézkes bizonyítás miatt – igencsak kérdéses kimenetelűek és mindkét fél részére kockázatot jelentenek.

Ha van írásos bizonyíték, akkor mindkét fél igazolni tudja, hogy miben állapodtak meg, le van írva, ott van feketén-fehéren.

Tisztában vagyok vele, hogy a gyakorlatban sokszor nem megvalósítható, hogy a felek tökéletes szerződéssel vértezzék fel magukat az ilyen esetekre. Ugyanakkor amennyire lehet, érdemes törekedni arra, hogy bebiztosítsák magukat, legalább a legfontosabb dolgokat írják le, amivel kapcsolatban ebben a bejegyzésben igyekszem segítséget nyújtani.

A jelen bejegyzésben szereplő tartalom nem minősül jogi tanácsadásnak és nem hoz létre megbízási szerződést. Minden ügy más és más, így minden esetben szükséges az ügy egyedi, részletes ismerete a személyre szabott megoldás megtalálásához. Kérdés esetén keressen bizalommal www.drrusin.hu weboldalon található elérhetőségeken

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük