Rejtett hibák – Ha nem tudom, nem fáj?

Bizonyára sokan hallották már a „rejtett hiba” kifejezést, de amilyen sokan hallottak róla, majdnem olyan sokan vannak tévedésben a rejtett hiba mibenlétével, a rejtett hibáért fennálló felelősséggel kapcsolatban.

Mivel a kifejezést leggyakrabban ingatlan adásvételek esetén hallhatjuk, így most ezzel kiemelten foglalkozom, de fontos tudni, hogy rejtett hiba bármilyen esetben (pl. gépjármű vásárlás vagy bármilyen egyéb termék) esetén előfordulhat.

Mikor beszélünk rejtett hibáról?

A rejtett hiba alapvetően azokat a hibákat takarja, amikről a vevő nem tudott, és amelyekről azért nem tudott, mert az nem volt felismerhető és az eladó nem szólt róla. Tehát ha pl. ingatlan vásárlásánál látható, hogy az ablak be van törve, akkor az nyilvánvalóan felismerhető hiba a vevő részéről, tehát nem minősól rejtett hibának akkor sem, ha az eladó külön nem hívja fel rá a figyelmet. Ha pedig – bár látható jelei nincsenek, de – az eladó jelzi a vevő részére, hogy az ingatlan penészesedik vagy süllyed, akkor sem beszélünk rejtett hibáról, hiszen a vevő tudott róla a vásárláskor.

Rejtett hibáról beszélhetünk tehát pl. olyan esetben, ha a lakás vizesedik, a falak penészednek, de ez pl. egy friss festés miatt a vevő számára nem felismerhető és az eladó sem hozta a vevő tudomására.

Ha nem tudom, nem fáj?

És itt el is érkeztünk a lényeghez: A rejtett hiba szempontjából – és a legtöbben ezzel nincsenek tisztában – nincs jelentősége annak, hogy az eladó tudott a hibáról „csak” letagadta/eltitkolta vagy nem is tudott róla. Az tehát, hogy az eladó esetleg nem is tudott a hibáról, nem mentesíti a felelősség (azaz a kellékszavatossági kötelezettség) alól! (Bár ez elsőre meglepő lehet, de érdemes belegondolni abba, hogy ha nem így lenne, bárki eltitkolhatná a legsúlyosabb hibákat és bújhatna ki a felelősség alól arra hivatkozva, hogy ő maga sem tudott róla vagy nem vette észre korábban.)

Jó tehát, ha fentiekkel mind vevőként mind pedig eladóként tisztában vagyunk, hogy a későbbiekben egyik felet se érjék kellemetlen meglepetések.

Ha bizonytalan, kérjen szakértő segítséget, én magam is örömmel állok rendelkezésére!

A jelen bejegyzésben szereplő tartalom nem minősül jogi tanácsadásnak és nem hoz létre megbízási szerződést. Minden ügy más és más, így minden esetben szükséges az ügy egyedi, részletes ismerete a személyre szabott megoldás megtalálásához. Kérdés esetén keressen bizalommal a www.drrusin.hu weboldalon található elérhetőségeken!

Fotó: pixabay.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük